Hvad betyder en lille stavefejl eller to?

Jeg var til et mindre foredrag for et par måneder siden. Det handlede om at starte virksomhed.

Til det her foredrag var der en fyr, som havde startet flere forskellige virksomheder op. Hatten af for det.

Han var ret sej og fuld af gå-på-mod. Just do it, var vist hans motto.

Han havde både solgt software og sokker. Og jeg er fuld af beundring for ham, og hans tilgang til livet. Men han sagde noget, som jeg bare slet ikke var enig i. Han sagde, at det jo er ligegyldigt, om man skriver særlig godt eller kan stave. ”Når bare kunderne køber noget.”

Jeg er – surprise – dybt uenig.

Jamen det går da fint.

”Jamen, det går jo godt nok”, er en sætning jeg har hørt flere gange i mit liv. Underforstået, når det nu går godt nok, så er der da ikke behov for at ændre noget. Jeg er sikker på, at Nokia også tænkte sådan, da en af deres medarbejdere viste dem en smart ny type mobiltelefon touch-overflade. Nokia sagde nej, og resten er Apple, som man siger.

Men én ting er ikke at se lyset i touch phones, Beatles, eller hvad det nu er af gode historier, vi har hørt, om folk eller firmaer, der ikke tog chancen, da den bød sig. Noget andet er at mene, at fordi man ikke gider gøre tingene ordentlig, og man jo, beviseligt, har kunder, så er der ingen grund til at ændre på noget.

Få læst korrektur

Vi er mange (jo jeg kender mange, der har det på samme måde som mig), der rent faktisk vælger firmaer fra, der ikke kan stave eller har grammatiske fejl i deres materiale eller på deres firmabiler. Personligt har jeg svært ved at forstå, at man som firma ikke har lyst til at være professionel i alt, hvad man laver – også i det skriftlige materiale.

Jeg er fuld af beundring for fagpersoner, der ved, hvad de laver, men jeg har også dyb respekt for folk, som kender deres begrænsninger.

Husk at vi læser korrektur på tekster, der allerede er skrevet. Det kan ikke skade lige at lade en professionel kigge jeres materiale igennem. Klik på tekstforfatning for at læse mere.