”Jeg har ikke brug for en hjemmeside.” ”Mine kunder finder mig via mund-til-mund-metoden.” ”Jeg har bare en gammel hjemmeside, som en praktikant lavede til mig for 5 år siden.”

Gamle grimme hjemmesider

Jeg har hørt dem alle. Forklaringerne. Og jeg har set dem alle. Hjemmesiderne. (Ok, måske ikke dem alle, men nok.)

Alle de sider, der ligger og flyder i det hjørne af nettet, hvor gamle Nokia-telefoner blinker grønt i mørket, og hvor modemmer nyser af nullermænd på størrelse med vindhekse.

Dér, hvor man stadig med bæven taler om Y2K over en skriggul citronvand.

Hjemmesiderne, der blev lavet, da Comic Sans var barn, findes dér. I hjørnet af nettet, hvor alt det, vi for længst har glemt fandtes engang, er gået hen for at dø.

Vi finder jer

Men nogle af os finder alligevel frem til siderne. De glemte sider. Glemt af ejeren i hvert fald. Men ikke af kunderne. Vi finder dem.

Måske ligger der et link i en samling af links på en side, vi er havnet på for netop at få et overblik over skønhedsklinikker, tømrere, ørelæger, VVS’ere eller noget andet, vi har brug for (og hvor vi er parate til at lægge nogle af vores penge).

Og så havner vi der. På siden. En side som ligner noget, en eller anden har skrevet i Word og lagt ud på nettet.

Med blå streger under links, med tekst og telefonnumre i én stor pærevælling.

Vi finder siderne. Og vi skynder os forbi. Fordi hvis sådan en side er repræsentant for firmaet, hvordan ser det så ud med resten?

Jamen mine kunder ved, hvem jeg er, og hvad jeg står for.

Ok så du har ikke brug for nye kunder? Eller for kunder der finder deres næste gartner, frisør, murer, på nettet?

Hvis du er ærekær omkring alt andet i dit firma (og det håber jeg, du er), hvorfor så ikke have lyst til at se professionel ud på nettet også?

Lidt godt er bedre end en masse skrammel

Ofte er det bare en one-pager, der er brug for. Det behøver ikke være den helt store pakke. Et slags udvidet visitkort fungerer fint som præsentationssite for mange mindre virksomheder.

Men hvis du er på nettet (og det håber jeg, du er, hvis du har et firma og ikke vil gå glip af kunder) – så vær der ordentligt.

Dit hjem på nettet

Din hjemmeside er dit firmas hjem på nettet, det er her, du skal gøre et godt førstehåndsindtryk.

Om du synes, dit firma er en spansk hacienda, en funkisvilla, et typehus eller et slot, det er op til dig og din personlige smag.

Bare det ikke er et skur på prærien, som er forladt af alle, og som ser ud til at kunne vælte i næste storm.